Sepi & Berseri-seri

Sepi di kala sunyi, seri memikir ciptaan Ilahi...

Mencari pengajaran dari pemandangan.
Membuat kesimpulan dari pengamatan.
Tiada benda yang terjadi sendiri.
Tiada ungkapan yang semula jadi.
Pasti ada yang menciptakan.
Tentu ada yang menentukan.
Manusia yang berakal akan sentiasa merasa takjub akan kehebatan Allah swt (rujukan) . Ini termaktub dalam surah Al-Imran ayat 190 – 191 yang bermaksud:

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal (iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka"

Hanis, Prof Ball & Syahrir dalam PCW 2009

PCW 2009

Pengalaman mengajar kehidupan
Panduan mengarah tujuan
Elok wajah cantik rupa
Tinggi pangkat banyak harta
Bukanlah itu yang kekal
Tetapi taqwa menjadi bekal

"Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal ialah taqwa dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal." (Surah Al-Baqarah : Ayat 197).
Demikian juga Allah S.W.T. berpesan perkara yang sama di dalam surah yang lain dengan maksud
"wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki (Adam), seorang perempuan (Hawa) dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku puak supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengenal." (Surah Al-Hujuraat : Ayat 13).
Rujukan di sini

No comments:

Post a Comment