Ramadhan - Kekok ke?

Ramadhan....
Pantas sekali berlalu pergi.....
Tak terasa...
1 / 6 sudah berlalu
(5 hari daripada 30 hari)
Berapa banyak je amalan yang dilakukan?
Makruf or mungkar?
Kenapa... kekok ke nak tambah ibadah, tinggal maksiat?
Ya Allah, hanya kepada-Mu...
aku bergantung harap
Jauhilah aku dari perkara yang menjatuhkan iman ku....


Sedikit perkongsian kek sebenar dalam 2 iftar yang lepas....

Kek 1 : Tanpa flash

Kek 1 : Dengan flash

Kek 2 : Dari angle bawah

Kek 2 : Dari atas


Apa yang anda dapat simpulkan dari 2 jenis kek di atas?

Sedikit fakta;

Persamaan untuk keduanya:-
1. Dari kedai kek yang sama
2. Berat: setengah kilogram
3. Harga yang sama
4. Tujuan yang sama
5. Dapat dibahagikan sama rata dengan semua yang hadir

Perbezaan bagi keduanya:-
1. Krim dan isi di dalamnya (vanila dan coklat)
2. Makan pada hari yang berbeza
3. Di tempat yang berbeza
4. Suasana yang berbeza
5. Bilangan orang yang dibahagikan (Kek 1 = 12, kek 2 = 20)

So, kesimpulannya mudah....
Kek yang kecil (setengah kilo) dengan harga yang sama, boleh terdapat dalam warna dan rasa yang berbeza. Apabila dikongsikan sama rata, semua orang dapat merasa. Walaupun kecil, cukup untuk setiap orang yang hadir. Pembahagian dibuat sama rata, dengan kek pertama untuk 12 orang, kek kedua untuk 20 orang. Yang peliknya, perasaan yang sama dinikmati bila mendapat potongan kek yang berbeza untuk 2 hari yang berbeza ni. Saiz yang sama, potongan yang berbeza, dengan kepuasan yang tetap sama.

Apa yang anda nampak di sini?
Pembahagian untuk benda yang kecil perlulah adil. Dengan tidak berat sebelah kepada golongan yang berkepentingan. Walaupun pada asalnya nampak seperti kurang memuaskan, namun kuasa Allah lebih dari segala-galanya. Lupakah kita dengan kehendak Allah, yang bila nak dijadikan sesuatu, amat mudah bagi-Nya? Walaupun secara logik akal, mustahil perkara tertentu akan berlaku. Hanya orang2 yang bertaqwa, ditunjukkan jalan keluar bagi mereka dari tempat yang tidak disangka-sangka.

Jadi, apa aplikasinya dengan kehidupan harian?
Pembahagian kek boleh dianalogikan seperti membahagikan masa. Perlu teliti dengan semua kerja dan orang yang terlibat. Tak boleh hanya menumpukan sesuatu, lantas mengabaikan perkara yang lain. Pembahagian masa amat sinonim dengan pembahagian jadual. Jadual bertugas, belajar dan peperiksaan. Biarpun nampak mudah membuatnya, padahal bersekang mata juga lah memerah otak orang yang terlibat menyusun jadual ni. Lantas, pelbagai cabaran mendatang untuk menyelesaikan masalah yang ada.

Jadi, apa tindakan kita seterusnya?
Solusinya mudah... berbalik kepada konsep asal. Pembahagian perlulah adil. Tak berat sebelah. Semua orang yang terlibat perlu mendapat faedah yang sama rata. Setelah berusaha sedaya upaya berlaku seadil mungkin, tawakkal kepada Allah. Insya-Allah jalan keluar akan datang dari cara yang tidak disangka-sangka.








No comments:

Post a Comment